Můj blog

Všechny příspěvky:


Děti nejsou zvířátka k ochočování

vloženo: 29. 01. 2014

Přišla jsem natěsno do kontaktu s rodinou s dvěma dětmi, dvanáctiletou dívkou a pětiletým chlapcem. Ráda bych vám o nich něco řekla.

Děvče si okusuje kůžičku na prstech rukou, chlapec trpěl do nedávna častými bolestmi bříška jakoby bez zjevné příčiny, zvracením, kdy blinkal jen žaludeční šťávy, a nočními děsy. Dodnes usíná s palcem v puse nebo žužlá plyšovou hračku.

Popsané projevy jsou zlozvyky pramenící z duševní nerovnováhy, tísně, jíž se říká neuróza. Je způsobená permanentním stresem ze života v napjatém, nevlídném prostředí. Patří sem také pomočování a koktavost.

Za okusováním kůže na prstech, v tomto konkrétním případě až do masa, jsou schované neprojevené emoce: potlačený strach a vzdor, nervozita, nevyřčený vztek obrácený dovnitř, proti sobě. Je to podobné jako u okusování nehtů, kdy se jedinec na nevědomé úrovni tímto zbavuje svých zbraní (drápů). Protože je ze strachu nemůže použít k vlastní obraně proti rodičovské nebo jiné autoritě, poškozuje sám sebe. Ať už o sobě neuróza dává vědět tak či onak, jedním, nebo několika způsoby, vždy tím dává dítě formou vnější projekce zprávu o stavu své duše: že se cítí úzkostně, že se cítí vinno, že není „dost dobré“, že není přijaté, že trpí nedostatkem citu, přemrštěnými požadavky, neúnosnou zodpovědností, která je na ně kladena a že vnímá nesoulad mezi rodiči. Děti tím zároveň němě křičí a volají o pomoc.

Tohle všechno jsme v dotyčné rodině postupně rozkryli.

Rodiče jsou čerstvě rozvedení a děti mají ve střídavé péči. Matka si našla jiného partnera ještě za trvání manželství, kryla tento mimomanželský poměr lží a výmluvami na služební cesty celý rok až do chvíle, než pod tíhou situace musela s pravdou ven. Otec si v reakci na situaci velmi rychle našel jiné bydlení a odstěhoval se. Matka si okamžitě nastěhovala do jejich stále ještě společné domácnosti nového partnera a postavila děti před hotovou věc. Místo táty tady teď bude bydlet tento ´strejda´.

Do hnízda, kde mělo být bezpečí a ochrana, právě dopadl granát.

Avšak už v době dávno před tím, než události nabraly výše zmíněný sešup, dívenka velmi zřetelně pociťovala, že se něco děje, že něco visí ve vzduchu. Je hodně vnímavá a empatická, na svůj věk duševně vyspělá a otevřená. Její zmapování a vyhodnocení jevů a motivací chování členů rodiny bývá na takové úrovni, že nestačím údivem zavírat pusu. Mohu s ní mluvit téměř jako s dospělou, protože její duše je dospělá. Potíž je v tom, že spolupracovat se dá zatím jen s ní. Matka vypadla ze hry úplně, otec je zatím těmto věcem uzavřený, nevidoucí a nevědomý.

Často zmiňovala, že se nerada vrací domů, pokaždé nápadně ztichla a nic do ní nebylo. Z domova utíkala, jak jen mohla, hlavně tehdy, když byl táta v práci. Popisovala, jak se sama toulá kolem potoka a jak je jí tam dobře. Matka ji pověřovala stále nějakými povinnostmi, sama holčička to nazvala, že si s ní matka udělala Popelku. Stýskala si, že je k ní nespravedlivá, že nadržuje bráškovi, všechno mu projde, všechno mu dovolí. Často plakávala, byla smutná a jednou se přiznala, že pomýšlela na to, že uteče z domova napořád. Dítě, které se vážně zabývá pomyšlením na útěk z domova, kde by mělo být jako ptáče v hnízdě, jasně říká, že v hnízdě řádí škodná. Obrazně řečeno.

Měla, a stále má, na starost mladšího chlapečka. Se zřetelem na velký věkový rozdíl mezi sourozenci tato povinnost plodila- mimo jiné – abych tak řekla nesoulad zájmů. Ono „mimo jiné“ spočívalo v tom, že aniž by o to stála, převzala za chlapce zodpovědnost rodičů, v té době hlavně zodpovědnost matky, která byla stále ještě na rodičovské dovolené. Vlastně na ni byla tato zodpovědnost uvalena jako břímě, které pochopitelně nemohla unést. Holčička se dostávala do situací, že když se bráškovi něco stalo, například upadl a rozbil si ruku, která silně krvácela, upadala do hysterického pláče. Proč? Protože to vnímala jako svoje selhání a obávala se následků. Podobných situací bylo mnohem více, a ona často slýchala onu oblíbenou rodičovskou killer frázi: To na něj nemůžeš dávat větší pozor?

Kousala si nehty, což byl jen další důvod ke kritice. Stejně jako ta kila navíc. „Tak jsem se snažila přestat si kousat nehty, až jsem přešla na kůži,“ jsou její autentická slova. „Máma mi nadává, že jsem tlustá, ale aby mi poradila, jak zhubnout, to mi neřekne.“

Vlastně se mi teď vybavuje, že první regresi jsem s ní dělala asi před třemi roky. Dostala za úkol vyvenčit psa, ten se zaběhl ke komusi na zahradu. Majitel zahrady na něj bral vidle a křičel, že psa zabije. Pejskovi se sice nic nestalo, stihl včas utéct, zato holčička utrpěla traumatický zážitek. Doma statečně řekla pravdu a ke cti rodičů musím dodat, že nebyla potrestána. Nicméně bylo třeba odblokovat emoční stres, s nímž si pochopitelně nevěděla rady, takže se jí prožitek hrůzy stále vracel.

Vraťme se do doby, kdy jsou rodiče ještě spolu. Komunikace mezi nimi je v podstatě neustále podrážděná, odbývá se převážně v rovině organizačních věcí kolem chodu domácnosti s důrazem na úklid. Hlavně, aby bylo uklizeno! Sebemenší drobek utroušený na stole nebo na zemi zavdával matce příčinu ke zvýšenému hlasu a hubování s poukazem na to, že ona nebude přeci pořád uklízet. Hračky nesměly být roztahané, ale stále srovnané. Tudíž si děti prakticky vůbec nehrály. A tak to bylo skoro se vším. Tato posedlost úklidem hraničící s obsesí přispívala k tomu, že rodinná atmosféra byla ledová, až mrazila.  Žádná vřelost, jen napětí a přetvářka, pokrytecká hra na spokojenou rodinu.  Bylo to zřejmé už po několika minutách pobytu u nich. Scházelo tam to, čemu se výstižně říká teplo domova.

Otec, pokud byl doma a nespal právě po noční směně, se neustále něčím zabýval, nějakou činností kolem domu, anebo byl v hospodě. Očividně utíkal, stejně jako jeho dcerka. Děti s ním byly mnohem raději než s matkou a byly i spokojenější, což nešlo přehlédnout.

„Táta si s námi hraje, čte nám pohádky, i když je sám unavený. Učí se se mnou, a nekřičí na mě, když něco neumím,“ vyjádřila se nejednou holčička s uznáním k otci. Klučík měl z táty respekt, na rozdíl od matky, která by mu dovolila snad i to, kdyby jí po hlavě skákal.  Dívenka mi svěřovala věci, které nikdo jiný nevěděl. Kolikrát se utekla schovat do mé náruče, když jiná nebyla.

Vypravovala, že ani ji, ani menšího brášku máma do náruče nevezme, nepřitulí, nepohladí, neudělá „mazlinky“. Že sotva vkročí do dveří, už kontroluje, kritizuje, rozdává další úkoly a sekýruje.

Výraz „mazlinky“ snad nepotřebuje výklad.  Je fajn, že táta „mazliky“ umí, leč co je to platné, máminu náruč nahradit nesvede, třenaže se o to snaží.

Klučík neprospíval právě dobře. Míval zamodralá horní víčka, kruhy pod očima, časté rýmy, kašel, málo jedl, a když, tak stál jenom  o „mňamky“. Vypadal podvyživeně. Reagoval přecitlivěle na sebemnší výkyvy v atmosféře. Když nebylo po jeho, nebo když se mu přestala věnovat pozornost, vztekal se nebo plakal, urážel se, schovával se do sebe. I to je forma útěku. Jeho duše plakala vnitřním pláčem a jeho obranný imunitní systém v té souvislosti byl hodně u dna. Dělala jsem si o něj starost. O oba jsem si dělala starost. Pomáhala jsem jim, jak to jen na dálku šlo a bylo v rámci podmínek možné. Přitom bylo jasné, že pomoc by potřebovali i oba dospělí. Kdyby o ni stáli, kdyby si uvědomovali, že jsou obětí sebe samých a že oběti dělají i ze svých dětí.

Nevědomost včetně sebeobelhávání plodí ty nejzávažnější chyby a spoustu utrpení.

Děti mají k sobě vypěstovanou závislost, řekla bych až nezdravou. Je to vcelku pochopitelné, když člověk zná pozadí, jak k ní došli. Vzájemně si nahrazují, co nedostávali od rodičů. Holčička mi nedávno svěřila, že pociťuje k bráškovi vztah, jako kdyby byl jejím vlastním dítětem! Jakoukoliv situaci pro něj nepříjemnou až ohrožující vnímá tak intenzívně k sobě samé, že je schopná udělat a vymyslet cokoliv, aby jí zabránila. Měla po ruce konkrétní událost, čerstvou událost, která potvrzovala její slova.

Děti dodnes spí spolu, ačkoliv nemusí, mají každý svou postel. Malý nedokáže usnout sám. Když je mu ouvej, volá k sobě sestru. V jeho očích je ona ochranitelka. Ne máma, sestra.

V čase střídání péče, když byly děti s tátou, se stalo několik věcí. Otec se snažil nahradit jim oba rodiče, vařil, dokonce pekl, uklízel, staral se. Vymýšlel výlety, zábavu, činnosti. Sám se dostal do stavu vyčerpanosti až vyhořelosti. Moje babička by řekla, vypadal jako z kozy duch. Přišel z noční a místo spánku rovnou naskočil do péče o dvě děti. K té době se váže to, co se děje bohužel velmi často, totiž že starší dítě je nechtěně dospělým vmanévrováno do role partnera. Dospělý se „opře“ o starší dítě, které tak konstelačně „vyplní“ mezeru po chybějícím druhém dospělém a hraje částečně jeho roli. To je další rovina pro dítě neúnosná. V našem případě to vyústilo v to, že otec čas od času potřeboval prostě vypřáhnout, zajít taky mezi chlapy, jak říkal, a nechal děti samotné doma s tím, že na dcerku se přece může spolehnout. Jenže to jeho přijdu brzy bylo několikrát opravdu brzy, ale druhý den ráno. Dcerka celou noc, noci nespala sužovaná strachem, co kdyby se něco stalo? Co kdyby měl bráška zase ty své noční děsy? Nebo začal zvracet? Co kdyby se něco stalo tátovi?

Jak má s tímhle dítě žít? Jak může tohle unést? Jak se s tím má vyrovant? A proč by mělo? Samozřejmě můžeme se v tomhle bodě dostat k úvaze, že si to jeho duše zvolila jako cestu a že na nás není naloženo víc, než uneseme. Avšak mým úmyslem v tomto článku je spíš poukázat na jednání, která dávají vzniknout zbytečným bolestem, psychickým zátěžím a naznačit, jak a z čeho vznikají destruktivní vzorce chování, které se zacyklují a předávají. A že nic takového nezůstává bez následků. Bohužel, především na těch bezbranných. Bludný kruh se uzavírá pak tím, že rodiče si lámou hlavu nad tím, proč si dítě kouše kůži na prstech, proč si cucá palec, a když má jít spát, tak se mu chce blinkat, nebo si vynucuje, aby šla spát taky starší sestra.

Proč chceš mít ve škole pořád samé jedničky?, přišla tuhle řeč, když se mi holčička svěřila, že nesnese, aby měla jedinou dvojku na vysvědčení. Vzala jsem tuhle okolnost do hledáčku. Co myslíte, že vyplynulo? „Tlak na sebe vytvářím sama, záleží mi na tom, abych měla co nejlepší výkon,“ cituji její slova. Proč? „Mám obavy ze selhání sama před sebou.“ Proč ještě potřebuješ podávat výkon? „Abych byla pochválená.“ Ve škole? „To ani ne“.  Tak na čí pochvale ti tak záleží? Zarazila se, obličejík se jí zkrabatil do pláče. Pak to přišlo. Záleží jí na tom, aby jí chválila hlavně máma.

Její ctižádost tedy není zaměřená na to, aby ve třídě za každou cenu vynikala. Tak to působí jen na první pohled. Ale pod tím, pod tím je její ctižádost o tom, aby své mámě, která ji neustále kritizuje za něco, hlavně pak za to, jak vypadá (má pár kilogramů navíc), dokázala, jak je dobrá! A že si zaslouží její pozornost, pochvalu a hlavně lásku! Nepotřebuje to dokazovat sama sobě, ona to ví, že je dobrá! Ale máma to neví! Máma to neví…vědět nechce, neumí vidět…nevím. Je to smutné.

A ten tlak na výkon? Ano,tak je z domova naučená. Byl jí nahrán takový vzorec. Musí zastat hodně práce, má mnoho povinností. A všechno musí být hotové a musí to být perfektní. Protože jinak se na ni snese kritika. A ona nebude v očích své matky dost dobrá.

Nicméně, zpátky k situaci, kdy jsou děti samy doma.

Holčička mezitím zase o něco víc vyspěla a pokročila, už nedržela pusu a své si pověděla. Už má potřebnou kuráž se sama sebe zastat, zastat se věkem znevýhodněného sourozence. Dnes řekne, až na výjimky, co má na srdci. Tudíž tátovi řekla, co se jí na jeho jednání nelíbí. Vyjádřila svůj nesouhlas a nelibost. Snad se aspoň trošku zastyděl. Doufám v to, kvůli dětem.

Úplně s klidem se ho tuhle zeptala: „Proč jsi na nás pořád tak hnusnej?“ Před tím je oba sprdnul, že mají v pokojíku binec. (V duchu jsem si představila, kdybych tohle kdysi dokázala coby dítě říct já, co by následovalo a viděla jsem ten tanec facek nebo vařečky). Uznala, že v pokojíku čurbes mají, ohradila se však vůči formě, jakou to bylo řečeno a že to tak bývá řečeno v poslední době nějak často. Kupodivu to na tátu platí víc než cokoliv jiného. Nebo spíš a přesněji než kdokoliv jiný.

Z děvčátka roste osobnost, která na sobě nenechá dříví štípat. Roste její sebehodnota a odvaha projevovat se taková, jaká je. Být autentická, se dá také říci. Nenechat se lámat do rámce představ někoho jiného. Byť by to byli rodiče.

Jak šel čas, přistoupila do mužova života, a tím i dětí, nová partnerka. Energie na obou stranách se vyrovnaly, oba rodiče mají protějšky. Situace a rozpoložení se v námi sledované rodině uklidnila a proteplila. Ne zcela vyžehlila. Aby se tak mohlo stát, museli by, jak už jsem napsala, začít spolupracovat dospělí. Zatím to zůstává jen na téhle dušičce. A víte,co je úplně jedinečné? Že ona si je vědoma tohoto úkolu a přijímá ho! Nebojuje s ním! Co práce mají dospělí, aby k tomuto poznání vůbec někdy došli!

Nedávno mě ohromila. Zahlásila, že se spolužačkou, jíž zemřel tatínek, a maminka se poté hodně změnila, udělala regresní terapii, protože kamarádka stále plakala. „Jak jsi mě to naučila ty, když jsi dělala regrese se mnou,“ řekla. Detailně mi celý proces popsala a později mi o tom ukázala i zápis ve svém deníku. „Co myslíš, jak s ní mám dál postupovat?“, zeptala se do ticha, protože jsem nebyla překvapením mocna slova. Teprve dvanáct, skoro třináct let, a tohle tady předvede. Objala jsem jí, pochválila.

S jejím souhlasem mohu uveřejnit, co si napsala na první stránku deníku jako motto: Dávej si pozor na svá tušení. Věř sama sobě a nespoléhej na ostatní. Věř si v kráse, učení i v životě. Nejdříve řeš sebe, a pak ostatní.

K tumuhle mnozí dospělí nedospějí za celý život.

Jaký obrovský potenciál mají dnešní děti! Jen kdybychom je nechali v jejich velikosti růst a nesnažili se z nich dělat ochočené a poslušné pejsky.

Ivana Inšana PÍHOVÁ


Tajenku vyřešila až cesta z Londýna

vloženo: 16. 01. 2014

Příhoda, kterou vám chci vyprávět, je autentická, z mého života. Ukazuje, že ani terapeut nemá napořád vystaráno a bylo by bláhové si to myslet. Nevyhýbají se mu nečekané situace a události, kdy je postaven před jejich řešení a rozpoznání poselství v nich zakódované. A je to tak v pořádku a vlastně moc fajn. Čím méně nejrůznějších zatěžujících vlivů s sebou životem vlečeme, tím lépe. Jak říká profesorka Jarmila Riegrová, duchovní cesta je cestou neustáleného očišťování.
Tak pojďme na to, vyrazíme si za poznáním až do Londýna.
Koncem minulého roku jsem poprvé v životě letěla letadlem, do Londýna za dcerou. Osmělila jsem se k té cestě přes úporné úvahy nad tím, jestli bych neměla jet raději autobusem, přece jenom je to po zemi, ne vzduchem…jenže nechte se zavřít na 18 hodin do autobusu, když můžete být v Londýně za půldruhé hodiny.
Moji mysl poté, kdy jsem se rozhodla pro letadlo, stíhaly pochybné myšlenky. Žaludek se mi sevřel pokaždé, když jsem si uvědomila, že už nelze couvnout, že už za dva týdny, týden, pět dní, tři dny, zítra …letím…Mám hrůzu z výšek, představa, že se letadlo se mnou vznese, mi vynášela vnitřnosti do krku. Jak je to možné, dcera pilota a má takovou fobii z létání, ptala jsem se sama sebe. Co na tom může být, že můj táta létání tak miloval?
V předvečer odjezdu jsem cítila, jak moc se potřebuju vnitřně uklidnit. Pustila jsem relaxační hudbu, naladila čakry Reiki terapií, v duchu vzývala taťku, ať je se mnou, až poletím. Usnula jsem blaženě jako miminko, a ráno vstávala vyladěná jako housličky. Věděla jsem, že se nic zlého nepřihodí.
Stanovila jsem si jasně daný postupový cíl: jak si řeknu, tak to bude. Na letišti si „odchytím“ někoho, ke komu se „přilípnu“ a požádám o doprovod. V letištní hale před nástupní branou jsem skutečně připadla na paní, která rovněž cestovala za dcerou a její rodinou. Už jedenáct let tam za nimi létá. Dostalo se mi, čeho jsem si žádala, lepšího průvodce jsem si nemohla přát. Hned jsem taky kápla božskou, že mám trošku paniku z letu, protože jsem ještě nikdy neletěla a že mě děsí výšky. Ochotně mě vzala pod svá křídla. Sedly jsme si spolu a já s napětím čekala, co to se mnou udělá, až se letadlo odlepí ze země. Hele, a ono nic! Naopak, cítila jsem vzrušení ze síly motorů, jak zabraly a jak letadlo poslušně dělalo, co chtěl pilot, nebo autopilot, to je teď úplně vedlejší. Našla jsem i kuráž pohlédnout z okýnka! Chvíli byla vidět Praha, potom jsme už byli nad mraky a já jsem musela uznat, že pohled na ně – ozářené sluníčkem- je opravdu velkolepá podívaná, na jakou se nezapomíná.
Po většinu další cesty jsme letěli v šedivých hustých mracích. Na letiště Luton jsme dolétávali za lijáku, jako kdyby měla nastat další potopa světa. Přívalům vody vydatně sekundoval nárazový vítr, který se evidentně snažil udělat si z letadla hračku pro své obveselení. Pocítila jsem obrovský obdiv a úctu k pilotovi. Tím jsem nato šup byla v myšlenkách zase u svého taťky.
V příletovém prostoru měla čekat dcera, ale nečekala. Vyběhla jsem ven z haly. Pod přesahem střechy v rychlosti zapaluji cigaretu, kterou mi vítr bere od úst a kouří za mne. Vracím se, očima prohledávám prostor, nikde dceru nevidím. Cítím, jak mi stoupá tlak do hrudi a hlásí se panika. Jsem tak vystresovaná, že si ani nevzpomenu na techniku taping terapie, jejíž pomocí bych se uklidnila. Ještě jednou jdu tam a zpátky, potkávám onu dobrou vílu, s níž jsem letěla, a která si zatím stačila vyzvednout kufr. Vyvalila na mě oči, co tam ještě dělám. Vyděšeně jí říkám, že jsme se s dcerou nepotkaly a kolem hrdla se mi zadrhává smyčka. Chlácholí mě, že určitě přijde, že se jen opozdila.
Znovu to beru ještě jednou dokola haly, kufr za mnou poskakuje po kolečkách jako splašené house. Stoupám si strategicky, abych měla přehled přes celý prostor a výhled ke dveřím. Vtom ji vidím, jak se uříceně vřítí do haly s očima navrch hlavy. Hned mě nezaregistruje, čehož využiju a přepadnu jí zezadu. Obejmutí, pusinky, radost obrovská, vždyť jsme se celý rok neviděly! Říká, že se zpozdila kvůli dopravě, která je v Londýně v tuto pozdně odpolední hodinu hodně hustá. Pojednou je mi fuk, proč se opozdila, hlavně, že je tady.
Před zpáteční cestou je mi mnohem krušněji. Ne ale kvůli pobytu v letadle. Už vím, že létání není to, co mi nahání hrůzu. Mám obavy z loučení. Pokaždé, když se musíme rozdělit, těžce to obě neseme. Hlavní úzkost na mě ale teprve čeká, aby si mě vychutnala. Dcera mě doprovodí k odbavovací přepážce, dál musím už sama. S bídnou znalostí jazyka, pohlcená obrovským prostorem a mraveništěm lidí, světelnými tabulemi, sama v prostoru, v němž se ztrácím…Jedu eskalátorem a polykám slzy.
Konečně sedím v letadle, tentokrát bez doprovodu. Nabíráme rychlost, jdeme nahoru. Jsem soustředěná na pohyb stroje, baví mě to. Vidím na křídlo, na klapky, vnímám stroj jako živoucí bytost, každou jeho změnu podle úkonů pilota či autopilota. Splývám s ním, jsme jedno a je mi blaženě. Jsem tím zjištěním úplně okouzlena a mám dojem, že už vím, proč piloti milují létání. Ovládat takový stroj je fakt paráda.
Když stanu v hale na pražském letišti a začne se uvolňovat zadržovaný pláč a stres, spustí se samovolně autoregrese. Záhy mi přinese rozluštění tajenky. Pod strachem z letadla a létání se dovedně maskoval úplně jiný důvod strachu a paniky.
Je mi šest let, naši mě vlakem posílají do Prahy k babičce a dědovi. Mamka domlouvá s průvodčím, aby na mne během cesty dal pozor. Posílá babičce telegram, kdy přijedu. Aby čekala. Na nádraží však nikdo nečeká…
Ujímá se mě pan průvodčí. Neznám adresu, nevím, kde babička s dědou bydlí, vím jenom, jak se jmenují a že se k nim jede kolem takové velké koule, které se říká plynojem. Pan průvodčí, v tu chvíli v roli strážného anděla, Prahu také nezná. Je to Budějčák, přesto mě tramvají vozí po Praze, až konečně jedeme kolem „velké koule“ a já poznávám cestu. Vím, kde máme vystoupit z tramvaje.
Když vcházíme chodbou k bytu babičky a dědy, vidím pošťáka, jak babičce něco předává. Babička je úplně hotová, třesou se jí ruce a má vyděšený hlas. Přebírá telegram a z něj se teprve teď dozví, že jsem už dávno v Praze. Sama, šestiletá. Nakonec všechno dobře dopadlo a pamatuju si, jak babi trápilo, že snad ani v tom rozrušení panu průvodčímu nepoděkovala, jak zodpovědně se o mě postaral.
O téhle historce se doma často mluvívalo, nikdy však ve mně nevyvolala jakékoliv pocity nebo emoce. Až když jsem měla už svoje děti, nemohla jsem jednání mých rodičů pochopit. Já bych své šestileté dítě samotné do vlaku neposadila, i kdyby ho hlídala celá tlupa průvodčích.
Regresní proces však běží dál.
Zavede mě ke služební cestě do Brna. Jedeme plně obsazeni, každý má v Brně něco jiného na práci. Já mířím na Vysokou zemědělskou školu, kde mám smluvenou pracovní schůzku. Řidič parkuje a říká: tady se ve čtyři odpoledne sejdeme.
Vracím se odpoledne a za boha nemůžu najít místo, kde parkuje naše auto. Běhám po obrovském parkovišti, všechno mi připadá stejné, žádný orientační bod, kterého bych se mohla zachytit, nemohu z paměti vydolovat. Už je dávno po čtvrté, budou mít obavy, co je se mnou, táhne mi hlavou, musím je najít! Musím se dostat domů, mám tam dvě děti! Tenkrát ještě nebyly mobilní telefony, nebyla šance se s někým z auta spojit. Vzdávám to. Jdu na stanici tramvaje, šaliny a prosím řidiče, aby mi pomohl se zorientovat. Říká, abych si nastoupila, že mě sveze kolem parkoviště, že je tady jenom jedno tak velké, tak snad to najdeme. Nenašli jsme. Posílá mě na výpadovku na Budějovice. Stopnu si auto, jaké štěstí, že má budějovickou značku. Značně vystresovaná vyprávím dvěma chlapíkům, co se mi přihodilo. Jen těžko ovládám třes a svůj hlas. To chce panáka, řekne jeden z nich. Zajedou k motorestu U devíti křížů, kopnu do sebe dvě vodky na účet pánů a cítím, jak stres ustupuje. Když odjíždíme, vidím naše služební auto, jak zajíždí k motorestu. Přikrčím se na zadním sedadle, aby mě náhodou nezahlédli. Vím bezpečně, že by mi v tuto chvíli pravý důvod neuvěřili a mysleli by si, no bůh ví, co.
V dalším vhledu se ocitám ve Florencii. Je šest hodin ráno, město vstává do mlženého oparu, jen zvolna jako zlaté nitky protkávají sluneční paprsky. Zvoní zvony. Překrásný dojem i pohled, jímavá scenérie. Jenže není čas si ji vychutnat. Výprava se dává na pochod. Průvodce cestovní kanceláře nám každému vtiskne do ruky mapku města, kde je křížkem vyznačené místo parkování našeho autobusu. Naštěstí.
Postupujeme tempem, jako kdybychom chvátali na dostihy a nechtěli promeškat start. Vlevo vidíte, vpravo vidíte, vlevo vidíte, vpředu vidíte. Zastavení jsou kratičká, a jde se dál, musíme toho přece hodně stihnout.
Staneme na nějakém vnitřním náměstíčku uprostřed paláců, které patřily snad rodu Medicci, je jediná, a pro tuto chvíli poslední informace, která mi zůstala v hlavě. Stánkaři otevírají své obchůdky. Vedoucí výpravy nás předem upozorňuje, ať nekupujeme pohlednice hned u prvního, že není nutné dávat za pohled 300 nebo 350 lir, protože u dalšího se dají pořídit i za 200 lir. Vybírám, trvá to chviličku, zdvihnu hlavu a …nevidím nikoho z naší výpravy. A nikoho z autobusu kromě průvodce taky neznám. Snad jenom svou sousedku. Chvíli se vytahuju na špičky, abych lépe viděla hlavy lidí kolem. Vidím jen samé tmavé vlasy, slyším jen italštinu. Nemohou být daleko, říkám si, tak vyběhnu postupně do všech možných směrů. Avšak z našich nikde nikdo.
Stojím sama na náměstí v cizí zemi.
Naštěstí mám přece ten plánek města! Vyrazím podle něj zpátky, kudy jsme přišli. Dojdu na křižovatku, poznávám ji, ano, tady jsme přecházeli. To zjištění mě uklidní. Z ostrůvku na křižovatce se snaží karabiniér řídit dopravní provoz. Italové jezdí hrozně! Mění směr a neblikají, pořád troubí, předjíždí, no ne, to je chaos, je vůbec s podivem, že tu nemají v jednom kuse bouračky. Jdu za tím mužem v uniformě a svou chabou angličtinou mu vysvětluji, co se mi přihodilo, odkud jsem a ukazuju mu na plánku, kde stojí náš autobus. Na rozdíl ode mne mluví anglicky mnohem lépe, vysvětlí mi, ať chvíli počkám, že to zařídí. Bere vysílačku, s někým mluví, pak se ke mně otočí a znovu říká: počkejte tady se mnou, všechno bude O. K.
Za chvíli u ostrůvku přistane tmavé auto s nápisem Carabinieri, jak to znám z filmů. Prego, signora, říká ten dobrý muž, otevírá dveře a naznačuje, ať nastoupím. Za pár minut jsem u autobusu. Je půl sedmé ráno, uplynula pouhá půlhodinka od příjezdu do Florencie. Poděkuji karabiniérům a už klepu na dveře. Řidič spal, mne si oči a mžourá na mě, proč ho budím. Když mě vyslechne, očividně se namíchne a stěžuje si, že tohle se děje pokaždé, když jede s touto cestovkou, pokaždé se několik lidí ztratí, protože si vedoucí výpravy a šéf oné cestovní kanceláře nedá a nedá říci, aby chodil s turisty pomaleji. „Počkejte, uvidíte sama, jak se odpoledne budou trousit všichni ti ztracení. Heleďte, něco vám poradím“, říká a bere si ode mě plánek. „Tady vám nakreslím, kudy jít a prohlédněte si město sama. Odjezd je v pět odpoledne, stihnete všechno v pohodě,“ vrací mi plánek s vyznačenou cestou.
Měl pravdu. Florencii jsem si prošla sama, nikdo mě nehonil a bez potíží jsem se vrátila. Na rozdíl od ostatních bohatší o zážitek. Komu se poštěstí, aby se svezl služebním autem italských policistů?
Jak určitě už víte nebo tušíte, všechny příhody mají společného jmenovatele. Pravou příčinou mého domnělého strachu z létání a letadel byl zážitek z raného dětství, kdy jsem jako dítě zůstala sama na nádraží, v prostoru, v němž jsem se ztrácela. Jako terapeutka vím, jakou paseku v psychice nadělá podobný traumatizující prožitek. A to nemusí jít nutně rovnou o nádražní halu, která malému dítěti musí připadat pohlcující a ohrožující. K psychickému traumatu stačí mnohem méně, třeba když se dítě opozdí za matkou, a ta se mu ztratí z dohledu.
Na tuhle zkušenost se mi nabalily časem další, Brno, Florencie, kde ještě navíc přistoupil ten fakt, že člověk podlehne davovému efektu a spolehne se na někoho, kdo řídí a vede. Za celý život se mi nestalo, že bych se ztratila třeba v lese, i když byl neznámý, nebo kdekoliv ve městech, pokud jsem se spolehla sama na sebe! Když jde člověk sám, je ostražitý, bdělý a přítomný, vnímá záchytné orientační body. To je podstatné.
Prostor a prostředí letištní haly bylo tím spouštěčem, jímž se restimulovala dávná událost. V samovolném regresním procesu uvolnila i doprovodné emoce a dala prostor vnitřnímu léčiteli, aby vykonal své očišťující, osvobozující a hojivé dílo.
Nic není zapomenuto. Každičká událost, každý zážitek zůstává v paměťovém depozitu a jen čeká, až bude příslušný šuplík otevřen. Tím aktivačním kódem je primární, původní událost. Než se tak stane, ať už samovolně, nebo s pomocí terapeuta, nabalují se na něj principem sněhové koule všechny další podobné vrstvy včetně emocí, které se s událostí pojí.
Ivana Inšana PÍHOVÁ

Ivana Inšana PÍHOVÁ


Nadělte vánoční dárek trvalé hodnoty

vloženo: 3. 12. 2013

Ještě stále nemáte vybraný vánoční dárek? Zkuste to letos jinak.Můžete své blízké a milé obdarovat opravdu netradičním dárečkem – věnovat jim numerologickou osobnostní konstelaci – rozbor z data narození a jména- formou dárkové poukázky. Nadělíte tak dárek trvalé hodnoty, který se neopotřebuje, nepodléhá zubu času. Naopak, přináší inspiraci, poznání, povzbuzení a mnoho dalších hodnotných informací jako průvodců životem.

Dárkové poukázky ve vánoční hodnotě 790 korun získáte po dohodě na telefonním čísle 603!302509, nebo si napište na e-mail: nineke@seznam.cz, nejpozději do 14. prosince letošního roku.


Teťulinka

vloženo: 1. 12. 2013

Čeká mě zase po dvou letech cesta do Prahy, mého rodného města. Zmocňuje se mě příjemné vzrušení: znovu ji uvidím, matičku. Pro někoho možná prázdná slova, pro mně srdeční záležitost. Své rodné město mám v sobě otištěné jako razítko, naplněné věčnou barvou, třebaže jsem v něm valnou část svého života neprožila. Přečtěte si pokračování článku »


Dcera měla vědět, čí je dítě

vloženo: 2. 09. 2013

Tento příspěvek napsal opět sám život, je krátký, zato hodně výmluvný. Potvrzuje, co učí numerologie: jméno ani příjmení není pro srandu králíkům. Přečtěte si pokračování článku »