Můj blog

Všechny příspěvky:


Zpomal! Jedeš tryskem!

vloženo: 14. 05. 2014

Telefonovala moje mladá klientka a zkroušeným hlasem mi pověděla, že je po dost těžkém úrazu a jestli bych ohledně terapie nemohla tentokrát přijít já za ní, protože ona ke mně jít nemůže. Viděly jsme se jednou, kdy jsme řešily jednu pracovní zapeklitost propojenou s osobním vztahem. Soňa je velice schopná žena, mladá, sotva po třicítce, zároveň má v sobě jakýsi těkající neklid a napětí. Má za to, že jí ujíždí vlak a ona, když mu neubude stačit, uvidí za chvíli jeho koncová světla.

Domluvily jsme nejbližší možný termín.

Přišla mi otevřít o berlích, celou nohu v ortéze. Co jste, pro Boha, vyváděla?! „Spadla jsem z koně, museli mi operovat meniskus. Uděláte si, prosím vás, čaj sama? Nevydržím stát,“ řekla a zamířila ke křeslu.

To se rozumí, že jsem připravila čaj pro nás obě a daly jsme se do práce.    

Vyšlo najevo, že v krátkém časovém sledu, ani ne v rozsahu roku, měla nehod a úrazů víc. Napřed upadla na schodech. Výsledkem byl pořádný výron v kotníku, nemohla několik dní chodit. Zůstala doma, a protože pracuje na živnostenský list, musela sehnat do své provozovny zástup, aby ji nemusela zavřít. A zastupující osobě samozřejmě zaplatit. Sotva se kotník pohojil, krátce na to bourala autem. Tentokrát měla natlučené obě nohy, což ji odstavilo na několik týdnů. A do třetice tedy pád z koně a operovaný meniskus.     

Panečku, to máme bilanci! Tři úrazy po sobě, pokaždé se zraněním jedné nebo obou nohou, a následné vyřazení ´z provozu´, znehybnění, stav bez (moci), kdy nemohla uvařit ani čaj, nemohla pracovat, utíkaly jí penízky. Zároveň jí byl však nabídnut čas popřemýšlet, proč se to děje, dumat o příčinných souvislostech.  

Když to zprvu nedovedla rozpoznat, přišlo opakované násilné zastavení. Vyluštila si to docela rychle, protože má mysl otevřenou a už ví, že tohle všechno se nesběhlo náhodou, že jí to mělo něco říci. „Moc jsem všechno chtěla stíhat, zastat, zvládnout, nic nezanedbat, žít naplno. Chtěla jsem ještě tohle, a támhleto…“  Všeho moc najednou škodí, říká staré moudré přísloví. A taky, že méně je někdy více.

Nohy máme určené k pohybu, k chůzi, a tak zpráva skrze opakované úrazy dolních končetin byla celkem snadno čitelná. Úraz přišel jako varování.

Zpomal! Jako na světelných tabulích před vjezdem do obce či města. Zpomal! A když nezpomalila, přišel druhý malér. Ještě jí to nedošlo, tak prásk, přišel třetí. A nejen to, že měla ubrat na tempu a přestat na sebe a všechny svoje aktivity tak tlačit. Měla hlavně přehodnotit myšlenkové schéma, že jedině výkonem (sebezničujícím!) si člověk zajistí (či snad dokonce pojistí!) úspěch a uznání. Dostala šanci, pěkně vleže, s nohou podloženou nahoru, přijít na to, že by bylo právě teď na místě ve svém životě některé věci změnit, přeskládat priority, prostě přenastavit program v hlavě.  

Jenomže – co k tomuto původnímu schématu vedlo? Kde se to naučila? Proč měla takový program v hlavě? Odpověď jsme našly poměrně záhy – zase – jak jinak – v jejím dětství. V naprosté většině případů se najdou kořeny jednání v dětství.

Soňa se snažila vzdor názoru domácího prostředí dokázat, že se v ní mýlí, že ona zvládne totéž, co ti druzí, a ještě mnohem lépe. Že je na ní spolehnutí. A aby toho neměla náhodou málo, vyrazila na zkušenou do Ameriky zdokonalit si angličtinu. Potřebovala si ovšem na školné vydělat, a tak se zaměstnávala různými pracemi. „Po roce a půl jsem byla doslova ulítaná a uběhaná. Ušetřila jsem na letenku a hajdy zpátky domů. Tedy také proto, že se mi nesmírně stýskalo.“

Na otázku, proč to už nemohla déle vydržet, měla pohotovou odpověď. „Protože svoboda tam je iluzorní stav.  Je běžné, že lidé mají dvě práce, vlastně nedělají téměř nic jiného, než pořád pracují. “

A máme to. Z domova základ, v cizině pěkně přikrmený a výsledek? Nesmím ani minutu v klidu stát, protože to vypadá, že nemám co dělat. S takovým možným hodnotícím kritériem se vnitřní nastavení Soni nemohlo smířit, a tak osedlala – doslova – koně a jela tryskem. Až ji kůň shodil. Právě včas.

Mám zprávy, že udělala opravdu radikální řez: pustila provozovnu, která byla beztak více ztrátová než zisková, a šla učit angličtinu. Báječný nápad, s její jazykovou průpravou. Mám ráda šťastné konce.

Ivana Inšana PÍHOVÁ


Bojím se, že selžu!

vloženo: 22. 04. 2014

Zhruba před půldruhým rokem se na mě obrátila paní Dana. Přijela z Jindřichohradecka, velmi unavená až vyčerpaná, vynervovaná. Všechno jí rozčilovalo a vztekalo, dohánělo k slzám. „Jsem protivná sama sobě a nedokážu se sebou vyjít. Pak nevycházím ani s ostatními,“ řekla tehdy.
Dana nerozuměla svému chování, jeho příčinám ani reakcím na ně. Během terapie jsme rozkryly, že do stresu se žene sama svými nároky na sebe. Chce všechno dělat perfektně, bez chybičky, vybičovává se k výkonu, a když se jí věci nedaří tak, jak chce, vzteká se na všechny okolo sebe, například proto, že náležitě neoceňují její obětavý přístup, její výkonnost a preciznost. Tehdy šlo o oslavu narozenin jejího manžela, z které Dana udělala zahradní slavnost. Pak se to celé zvrtlo na jednom včas nedoneseném pivu.
Nejprve bylo nutné udělat něco s jejím vyčerpáním, byla u konce sil. Prošly jsme společně různými situacemi, které se podobaly jedna druhé jako vejce vejci. Ukázalo se, že se vlastně vzteká sama na sebe, protože není spokojená s tím, jaký vede život. Potřebovala na to posvítit, aby to uviděla, potřebovala náhled z druhé strany. A mimo jiné si uvědomit, jak je k sobě nemilosrdná, jak se nemá ráda a kolik věcí vlastně dělá proti sobě. Byla s tím práce, ale zvládly jsme velké sousto. Rozcházely jsme se tím, že není vyřešeno zdaleka všechno, co s tím souvisí a že je jen otázkou času, kdy se přihlásí pokračování.
Nedávno mě znovu vyhledala.
„Od té doby, co jsem u vás byla, jsem si hodně věcí v sobě urovnala. Byl celkem klid. Tentokrát za vámi jedu proto, že se do mě drsně obouvá můj švagr, neustále se do mě strefuje ironickými poznámkami, je arogantní, brousí si na mě své ego. Hádáme se spolu a já už to nemůžu unést. Dělá mu dobře, když mě vyprovokuje. Je to on, kdo se mi pak směje, a já jsem úplně vyřízená. Nevím, co s tím.“
Dana je učitelkou na střední škole. Studuje dálkově druhou vysokou školu, aby dosáhla požadovaného vzdělání s magisterským titulem. Je to pro ni náročné a je hodně vytížená. S tím souvisí další věc, která ji trápí: nedokáže zvládnout testy.
„Jakmile mám před sebou test, udělá se mi temno v hlavě, nepřečtu otázky, protože nevidím písmenka. Rozbuší se mi srdce, mám pocit, že nebudu vědět, že toho vím málo, před očima mám šedou šmouhu, rozbolí mě hlava na šišince. Ztuhnu. Chytám se jako tonoucí stébla tak, že test prolistuju, hledám záchytný bod, propadám panice, protože žádný nenajdu. Čas běží, najednou je ho málo, tak namátkově zaškrtám nějaké odpovědi a udělám naprosto triviální chyby. Zatímco za druhého bych test napsala jedna dvě, u svého ztroskotávám.“
Může se zdát, že mezi rýpajícím švagrem a Daniným vztekem jako reakcí, a mezi testem a panikou z něj není žádná souvislost.
Přesto tam je, dobře schovaná. Procházíme test na živo, v tady a teď, a ejhle, co se nám k panice přidruží: bezmoc, a posléze, o chvilku později, strach z toho, že selže! Ano, Dana se bojí, že selže. Proč? Kde je začátek podvědomého naprogramování, že je nutné se obávat selhání?
Sestupujeme po časové ose a hledáme záznamy událostí stojících na stejných emocích.
Je jí 14 let. Slyší tátův křik, křičí na mámu, maminka pláče. Dana vyběhne z pokoje.
„Mám tmu před očima, cítím hrozný vztek a cítím bolest mámy. Chci ji bránit. Chci, aby přestal křičet a nadávat. Postavím se mu, chytnu ho za ruce. Ne, neříkám nic, jenom ho nechci pustit k mámě. Je překvapený, zaskočený. Strčím do něj, on padá zády na zeď. Pak mě popadne a smýkne mnou. Brečím vzteky a lítostí….cítím bezmoc. Utíkám před ním, utíkám před tím vším do svého pokoje…“
Jsme v jejím ranějším dětství, je jí devět let. Žije se starší sestrou a rodiči v domě o třinácti místnostech. Opravdu o třinácti, není to překlep. Od otce má uloženo, že každý pátek musí všech 13 místností uklidit odshora dolů. Tři hodiny práce devítiletého dítěte. Když otec není s kvalitou úklidu spokojen, nechá jí to celé udělat znovu. Vážně.
Jenomže ani pak není se svou dcerkou spokojen.
„Drezíruje mě, že nejsem jako sestra, proč nemůžeš být jako sestra, hodná, tichá, poslušná? Pořád to slyším a pořád mi ji dává za příklad. Ona je taková puťka, jen vysedává doma, já mám spoustu zájmů a nevydržím na jednom místě. Mám pocit, že mě nemá rád, stále mu na mně něco vadí… je mi to líto…chtěla bych utéct.“
O kousek dál.“ Je mi líto, že jsem si neuměla mu sednout na klín, dát mu pusu a říct, že ho mám ráda. On to taky nikdy neudělal, neuměl to. Tím, jak se ke mně choval, mě od sebe odháněl…nedovolil, abych se k němu přiblížila.
Potom si našel jinou ženu. On, největší moralista, si namluvil od nás z vesnice ženu, o kterou by si nikdo neopřel ani kolo. Strašně jsem se za něj styděla. Lidi si o nás povídali, šuškali. Měla jsem na něj vztek, že vyměnil maminku za tuhle…každý věděl, co je zač. Když se to u nás doma provalilo, úplně mě to semlelo, až na kolena. Přestala jsem se učit, šla se známkami dolů a místo na školu jsem šla jen do učňáku. Bylo mi to jedno, hlavně, že jsem mohla odejít z domova. V podstatě jsem utekla, ano, byl to útěk.“
Když Danin otec zemřel, puklo mu srdce, jak uvedla, udála se další podstatná věc, jejíž důsledky Dana nebyla do nedávna s to rozpoznat.
„První, co jsem po jeho smrti udělala, začala jsem bílit jeho pokoje. Oni s mamkou žili dlouho odděleně, každý ve svém.“ Na otázku proč začala bílením pokojů, nejprve nemohla nalézt odpověď. Zeptala jsem se znovu, co bylo motivem? „Asi že jsem se chtěla něčeho zbavit…něco očistit…chtěla jsem se zbavit jeho energie v domě!“ O kousek dál dojde Dana k dalšímu prozření: „Vždyť já jsem převzala jeho vůdčí pozici v rodině! Maminka byla hodně bolavá, nezvládala to, sestra byla v té době už vdaná…za mého švagra!!!“
Ano, toho švagra, který Danu peskuje stejně, jako to dělal její otec! Dana nyní vidí zřetelně podobu chování obou mužů vůči sobě a nalézá i závěr, proč tomu tak je a co jí má přístup švagra říct. Od tohoto pochopení je krok k tomu, jak přenastavit své reakce vůči němu. Jde jí to dobře a výsledkem jsou slzy, tentokrát ovšem od úlevného smíchu. Uvědomuje si i fakt, že roztržkou se švagrem si pokaždé nechala vzít energii a odevzdala jí jemu. Energii, kterou on potřeboval ukojit svůj hlad, za nímž je nějaký jeho problém.
To ponechám stranou, protože bych odbočila do jiného příběhu. Zůstaňme u Dany. Drilování jejího otce na perfektním úklidu, náročném úkolu, který se jako dítě naučila zvládat, aby byla „dost dobrá“ pro svého otce a neselhala (protože jinak by musela uklízet znovu!), v ní vytvořil záznam: pokud nejsem perfektní ve všem, co dělám, nejsem dost dobrá, a je to moje selhání! Temno v hlavě při testech a vnitřní pochyby: Co když nevím dost a selžu? Musela bych test = zkoušku opakovat! A do třetice její útěky, připomeňme si je. Utekla z domova do učení, hlavně, že byla mimo bydliště. Později utekla do manželství. „Vdala jsem se, a nechala maminku samotnou. Dlouho jsem se tím trápila a vyčítala si to /hned jsme to vyřešily/. Dneska vidím, že v útěcích pokračuju. Od manželství utíkám ke studiu.“
Každý útěk má svůj důvod, a tak se ptám, proč to? Dana tedy vyjde s plnou pravdou ven. „Bydlíme spolu, ale nežijeme spolu. Nevedeme intimní život.“ Opět zazní nutná otázka proč a Dana říká: „Nějaký čas jsem čekala, že přijde sám s iniciativou, ale nedočkala jsem se. Tak jsem to nechala být, jak to je.“ A vám to takhle vyhovuje? ptám se. „Víte, já mám na starosti tolik věcí, které musím zařídit a udělat a ještě v tomhle ohledu bych měla být ta, která řídí a vede?“ A co váš manžel, jak je na tom on? Myslíte si, že je se stavem smířený? „Můj manžel si pořídil tři psy a stará se jenom o ně, jako o děti. Spí s nimi v posteli. Někdy mi připadá, vlastně jsem si tím docela jistá, že si tím vynahrazuje odchod našich dcer z domova. Byl na ně hodně fixovaný. Tak si každý jedeme po svém.“ A po chvilce zamyšlení dodá: „Jako moji rodiče. Je to podobný model.“
Jak sami vidíte z jejích posledních vět, v tu chvíli se věc překlopila na téma manželství a soužití. Vyrojil se tucet dalších otázek. Tak zase třeba někdy příště. Osobní růst je běh na dlouhou trať.

Inšana, terapeutka


Rozhovor o Rusalce

vloženo: 31. 03. 2014

„Babi?“

„Ano?“

„Proč musela jít Rusalka za ježibabou? zeptala se mě vnučka, když jsme už bůhví po kolikáté vyposlechly Dvořákovu operu z desky. Chce ji pustit, kdykoliv ke mně přijde. Je jí úplně uhranutá.    

„Přece pro kouzlo, aby jí ježibaba uvařila lektvar,“ povídám.

„Na co potřebovala lektvar?“

„Aby mohla chodit, aby jí unesly nohy a mohla jít za princem.“

„Aha.“

Chvíli je ticho. Ne nadlouho.

„Proč za ním chtěla jít?“ nedá jí to.

„Protože ho milovala a toužila po tom, aby i on miloval ji. Vždyť víš, jezdil k jezeru, v němž ona žila.“

„Proč za ní nešel rovnou?“

„Protože o ní nevěděl, neviděl ji. Jenom ho k jezeru cosi tajemného přitahovalo.“

„Rusalky nemůžou normálně chodit?“

„Ne. Rusalky jsou nadpřirozené bytosti. Rusalka žila ve vodě. Svět lidí neznala. A lidé nevěří ve svět Rusalek.“

„A proč Ježibaba chtěla od Rusalky její hlas?“

„Rusalka jí hlasem zaplatila za kouzelný lektvar, víš. Vzdala se svého hlasu, i když věděla, že tak nebude moci s Princem mluvit.“

„A jak s ním pak mohla mluvit? Vždyť tam zpívá!“

„Ona s ním přece nemluvila lidským hlasem, mluvila s ním svým srdcem, svou duší, víš. Svou Láskou k němu. A zpívat musí, je to opera, jak jinak bychom se dozvěděli, co si myslí?“

„No jo, babi, to je pak ale nějaký divný.“

„Co je divný?“

„Že Princ se na ní stejně vykašlal. Víš, jak tam přišla ta Kněžna a on Rusalku odstrčil. Proč to udělal, když si napřed chtěl vzít Rusalku?“

„Protože on té její Lásce nerozuměl, neznal nic tak hlubokého a čistého. Lekl se toho, možná se i bál, protože to neznal. A co neznáme, to odmítáme. Prince dal přednost Kněžně, protože mu nabídla něco, co pro něj bylo srozumitelnější a snazší přijmout. Nepochopil, že Rusalka mu nabízela víc než jen chvilkový rozmar a povrchnost.“

„A co to bylo?“

„Přece Láska. Celé její srdce.“

Ticho, že by bylo slyšet špendlík upadnout.

„Babi, a co je rozmar?“

„Rozmar je, když tě každou chvíli baví něco jiného, nebo někdo jiný. Když u ničeho nevydržíš. Když nevíš, čeho se chytit a co chceš.“

„Princ nevěděl, co chce?“

„Nevěděl. Poznal to, až když bylo pozdě, už to nešlo vrátit. To je ta chvíle, kdy bloudí kolem jezera, hledá ji a volá zpátky. Cítí, že něco nenávratně ztratil. Něco, bez čeho nemůže žít.“

„To myslíš tu Lásku, viď že jo? On Rusalku podvedl a ona ho musela za trest utopit.“

„Ano, vlastně to byl trest za to, že zradil, spíš pohrdl tím nejcennějším, Láskou, jak říkáš. On ale zradil i sám sebe.“

„Jak to, že zradil sám sebe?“

„Protože nešel za hlasem svého srdce a dal přednost Kněžně, která si s ním stejně jenom pohrála.“

„Hmmm. Ale mě je ho stejně líto. I Rusalky je mi líto.“

„Pročpak?“

„No přece proto, že museli umřít. A že Rusalka už pak nemohla být Rusalkou, ale byla jen bludičkou.“

„Oba zaplatili, Verunko, jako platíme vždycky za všechny své omyly a pochybení.“ 

Rozhovor na stejné téma o pět let později. Vnučka mi dává Rusalku na CD a komentuje to slovy:

 „Aby sis ji mohla pořádně poslechnout, ty tvoje desky už jsou šíleně obehraný. Nedají se poslouchat.“

„Obehrané, to tedy jsou, už něco zažily. Já jsem na Rusalce ujížděla, tvoje teta na ní ujížděla, jak vy teď říkáte. Markéta při ní dokonce dirigovala Českou filharmonii společně s panem Neumannem, když byla malá. A já jsem dělala publikum. Vzpomeň si, kolikrát jsem jí pouštěla tobě, pořád dokola. Tak aby nebyla obehraná, když se točila už ve třetí generaci.“

„Vyzkoušíme ji hned, co říkáš? Máš chuť?“ ptá se mě dneska už třináctiletá vnučka. Přitakám, jak by ne. Na Rusalku mám chuť kdykoliv. A tak se stane, že se znovu rozezní zhudebněný příběh plný kouzel, tajemství a mystiky, jehož téma zavdá důvod si o něm zase promluvit. Tentokrát už ale trochu jinak.

„Babi, jak je možný, že je to skoro stejný příběh jako o Malé mořské víle? Znáš tu pohádku od Hanse Christiana Andersena?“

„To mě zkoušíš, nebo co? Samozřejmě, že znám. Na pohádkách jsem vyrostla. S uchem na rádiu každou neděli po poledni.“

„Já vím, to už jsi mi říkala. Tak jak to, že jsou skoro stejný? Ty dvě?“

„Nevím, otázka možná stojí tak, co vzniklo dřív. Jestli Malá mořská víla, nebo Rusalka. Co myslíš ty?“

„Myslíš, jako jestli někdo od někoho opisoval?“

„Taky jsem o tomhle kdysi takhle přemýšlela, ale připadá mi to dost nepravděpodobné. Spíš bych řekla, že jde o stejnou inspiraci. Víš, co znamená slovo inspirace?“

„Jo, jako že nápad. Že by měli dva lidi najednou stejný nápad?“

„Inspirace, když si to slovo rozložíš, je in spiro, neboli v duchu, latinsky. Být v souladu s duchem může přinést stejný nápad ve stejném čase dvěma nebo i více lidem najednou. Vezmi si, že spousta pohádek a bájí po celém světě má stejný základ. Je v nich stejná nebo hodně podobná spiritualita. Dalo by se taky říct duchovní odkaz, nebo poselství. Jenom otevřít oči a uvidět je.“

„Babi, já si myslím, že to bylo s Rusalkou a Princem trošku jinak, než jak jsme se o tom kdysi bavily.“

„Fajn, tak povídej, jak jinak?“

„Nóóó, jako že to byla taková zkouška na Prince, jestli v ní obstojí. Jestli jako pozná, o co jde. Rusalka dala Ježibabě svůj hlas, vzdala se něčeho, aby mohla žít s Princem v jeho světě. Lidi se bez mluvení nedomluví. Jenomže ona nevydala hlásku a on nechápal vůbec nic. Prostě to nepobral.“

„Myslíš, že to zbabral.“

„Jo, a taky, že ona mu přišla říct, tedy říct, ukázat, že existuje i jiný svět, kde slova nikdo nepotřebuje. Ona chtěla ty dva světy spojit, víš, ten její a ten jeho.“

„Vím, kam míříš. Vzala na sebe dobrovolnou oběť, věděla o riziku, které ji hrozí, když Princ neopětuje její city. Vodník ji přece varoval. Přesto do toho šla, jak vy teď říkáte. Tohle máš na mysli? Věřila, že její Láska překoná tu bariéru světů?“

„No, jo, jo, a ještě tohle. Že tím, jak on ji zradil, se vlastně potrestal sám. Dneska už mi ho líto není. Ale jí ano.“

„A proč jeho ti líto není, a jí ano?“

„Ale no tak, babi, nedělej se, že nerozumíš. Ona neměla jinou možnost, než s ním umřít v náručí, jinak by se trápila. Musela se stát bludičkou, jenom světýlkem, aby nic necítila. Aby jí ta zrada nebolela. Ale kdybych to psala já, nechala bych umřít jenom jeho.“

„A co bys udělala s Rusalkou? Neříkej, že bys jí nechala trápit.“

„Nenechala. Našla bych jí jinýho, kterej by to pobral. Lepšího.“

„Jenomže to už by nebyl stejný příběh, nenesl by v sobě poselství. Byl by to příběh jako vystřižený ze světa lidí. Obyčejný. Bez mystiky, bez hloubky a bez té úchvatné inspirace a sdělnosti. Proč myslíš, že ho tak uchváceně poslouchají celé generace lidí na celém světě? Asi že má něco do sebe, co nás přiměje…třeba právě takhle se o něm bavit, jako se bavíme spolu.“

„No to jo, no,“ přitaká a odmlčí se.   

„Verčo, a co myslíš, že stalo, když oba zemřeli ve stejné chvíli?“

„Teď zase zkoušíš ty mě, babuško Jaguško! (Takhle mě oslovuje, když má rozvernou náladu). Stalo se to, že tou překážkou bylo princovo nepochopení a tudíž musela přijít smrt. Oni se tím oba vysvobodili ze svého trápení. Víš?“

„To víš, že vím, ty moje hlavičko! Pane jo! To je úvaha! Ano, Smrt je vykoupila. Musela si je vzít Smrt, aby se sjednotily v jedno ženský a mužský svět. Dvě polarity v jednu. A ještě i jiné, skrytější věci jsou vpleteny do tohoto příběhu. O nich si povíme, až budeš starší a vyzrálejší. Teď bys to ještě nepobrala,“ půjčila jsem si její výraz.

„Ale babííí…“

„Fakt ne, Veruško, až budeš trošku víc vyspělejší a bude z tebe víc žena, připomeň mi to. Všechno má svůj čas, víš.“  

Ivana Inšana PÍHOVÁ


Sissi a Diana, měly něco společného?

vloženo: 23. 03. 2014

Dívala jsem se nedávno znovu na film o rakouské císařovně Alžbětě známé pod přezdívkou Sissi. Při tom mi napadlo, že v jejím životě je spousta shodných okolností jako v životě a osudu princezny Diany. Poohlédla jsem se po faktických záznamech a informacích.

Obě dvě známé osobnosti své doby těžce snášely krunýř dvorní etikety a obě s ním bojovaly, jak jim síly stačily, jak jim jejich srdce velelo. Dalo by se říci, že obě byly reformátorky tíživého jha, které vyvdaly. Za výsadu být členkami císařské a královské rodiny platily tvrdou mincí: ztrátou svobodného projevu, přirozenosti a spontánnosti. Svými reformami u dvora narážely na zavřené dveře nepochopení, na obedněný odpor, což oběma ženám vnášelo do života pocity marnosti, sklíčenosti, psychických potíží až nemocí. Moje úvahy mě zavedly k myšlence, že Dianina životní cesta je jakoby novodobějším opakováním životního příběhu Sissi, včetně bizarní smrti obou žen.

Sissi nebyla nikdy u dvora šťastná, stejně jako Diana.  Obě ženy nebyly šťastné ani v manželství, s výjimkou snad prvních let po svatbě císařovny Sissi. Její tchýně, arcivévodkyně Žofie, vládla v rodině „železnou“ rukou, v rodině byly nesváry, hádky, Žofie upírala mateřská práva Sissi tím, že chtěla o jejích dětech rozhodovat, což v podstatě i dělala, odlučovala je od matky.

Sissi však vzdor tomu všemu měla alespoň podporu i lásku svého manžela, císaře Josefa. Hodně na ni dal a neskrýval, jak moc ji miluje. Třebaže ji zanedbával, miloval ji celý život. Jejich sňatek, jak se obecně ví, vznikl neplánovaně. Podle původního záměru si císaře měla vzít sestra Sissi. Avšak do hry vstoupily mnohem mocnější síly, než byl celý tehdejší císařský dvůr dohromady. Náhodné setkání Sissi a Františka bylo klíčové, zažehlo mezi nimi lásku, touhu, snad i vášeň. To byla veliká deviza a nebýt věčného šťourání arcivévodkyně a jejího vměšování se mezi ně, mohlo to být celoživotní šťastné manželství. Sissi nakonec boj s tchýní o své děti vzdala a uchýlila se do ústraní. Rozumím jí, vyčerpala všechny síly a možnosti, ztratila motivaci a radost. Leč, její „ob읡“ nebyla marná, nevyšuměla do prázdna a stopa jejího úsilí vnést trošku lidské tváře a vřelost srdce mezi aristokraticky upjatou společnost zůstala. Přinejmenším v tom, že ukázala, jací jsou to paňáci. Tak byly nastaveny mravy u dvora.

Ještě bych podotkla, že císařovna Sissi byla expresivní, projevovala svoji nevoli,obvykle si nenechávala pro sebe, když s něčím nesouhlasila.

Ne tak Diana, narozená o sto dvacet čtyři let později. Její sňatek s následníkem trůnu Charlesem byl politicky vykalkulovaný. Scházel v něm onen rozměr, který prožila Sissi a Josef:  roznětka citů, ono zahřmění, kdy si nebe klekne na zem. Když byly po její tragické smrty zveřejněny její dení, sama toto označila slovy, že byla vybrána jako chovná klisna, aby porodila zdravé následníky trůnu. Děsné, viďte, takto vidět svoji roli v královské rodině.

Sissi se narodila na Štědrý den, tedy 24. 12. 1837.

Úžasná je už symbolika Štědrého dne – obdarování, hojnost, vítání. K tomu složené číslo 24, které je přímo zrcadlením štědrosti, hojnosti, lásky, velice příznivých vibrací odměny, po právu zasloužené. Symbolizuje pomoc mocných, naznačuje blízkou spojitost s lidmi vysoké úrovně a pozic. Podporuje finanční úspěch a posiluje schopnost dosáhnout štěstí v lásce, přímo znamená zisk dosažený milostným vztahem. Dál není třeba pokračovat ve výkladu tohoto šťastného složeného čísla. Plně nám pro tento článek postačí, že start do života měla Sissi dnem narození mnohem příznivější, než Diana. Jeho redukcí dostaneme č. 6, symbol harmonie, číslo, které působí na všechny strany jako andělské číslo. Vítaný spojenec pro život. Patří k Venuši, k ženské podstatě. Jedinci pod vlivem této energie jsou obvykle milováni svými blízkými.

Pro úplnější numerologickou analýzu podnikneme další krok. Prosinec je 12. měsíc, tedy redukovaná trojka. Sečteme 6 plus tři, dostaneme 9. Takže to už máme v pořadí č. 6, 3 a 9, integrální řadu, která vykazuje vzájemnou toleranci a spolupracující energie. Trojka je obsažena jak v 6, tak v devítce, šestka v devítce, je to úplná řada spolehlivých číselných partnerů.

To byly nesporné výhody císařovny Sissi, díky nimž (mimo jiné) mohla prožít s císařem láskyplný román.  Po něčem takovém není v Dianiných datech ani náznak.

Diana k Charlesovi vzhlížela (dost možná i toto byl záměr při výběru jeho manželky) – byla přece vybrána jako manželka následníka trůnu. Milovala ho mnohem více, než on ji. Bylo to na ní i vidět, dalo se to poznat. Zatímco on, studený jako rampouch, upjatý a tak hrozně moc rezervovaný splnil sňatkem s ní požadavek zajistit následníka trůnu. Nebyla tam navíc žádná přidaná hodnota citů, vřelosti, nebo kdyby aspoň obdivu, ani ten tam nebyl. Charles bral Dianu jako nezbytnost.  Byla to pouze strategicko-politicky naplněná vůle v zájmu království. Charlesův poměr s Kamilou to dosvědčuje. Už jenom tím byla Diana znevýhodněna a poškozena předem.

Zhoubné vztahy plodí zhoubné situace a nemoci. Princeznina porucha v přijímání potravy naznačuje, že nemohla něco přijmout a strávit, že svou nemocí týrala sama sebe jako domnělého viníka. Zároveň tím křičela o pomoc. Jenomže kolem ní byly samé hluché uši. Zatímco sestra císařovny Sissi byla jako kandidátka hned a okamžitě „ustoupena do pozadí“, Kamilu si Charles přivedl do manželství s Dianou. Sissi měla oporu ve svém manželovi, alespoň zpočátku, Diana byla sama a prožívala všechno uvnitř sebe. Tuto linii příběhu nyní opustím, byla potřebná pro pochopení souvislostí.

Chci se zaměřit na něco jiného, co mě přimělo hledat.  Podívat se na data jejich sňatku, rozvodu a na Dianino datum narození a úmrtí. Začala mi z toho běhat husí kůže, podívejte se, proč. Pokusím se vám to přiblížit aplikováním numerologického rozboru na ona rozhodná data.

Svatbu měli 29. 7. 1981.

Nevím, kdo toto datum stanovil, čí rozum se prosadil. Měla jsem za to, že tak významný okamžik je volen pečlivě, s přihlédnutím k tomu, aby vnesl do svazku co nejvíce harmonizujících prvků.

Datum svatby se dá přirovnat k datu narození – je to zrození něčeho nového, vniká nový svazek dvou lidí. Lidé se vesměs vdávají a žení s tím, že to bude jejich den s velkým D a že uzavírají vstup do společného života napořád. Toto hledisko by mělo platit mnohem naléhavěji u páru vládnoucí královské rodiny.

Nevypadá to na naplnění tohoto předpokladu, protože kdyby ano, nemohlo by být zvoleno tak příšerně zátěžové a osudové datum sňatku. Devětadvacítka je v numerologii známá pod názvem Milost pod nátlakem. Nevysloužila si ho jen tak pro nic za nic. Je to velmi škodlivé číslo, vyjadřuje patrně nejtěžší osudovost. Jak osobě či osobám, tak i věcem, událostem, úkonům a počinům vnáší do života (existence) zkoušky a těžké strasti, je přívodním kanálem nejistoty, klamu a zrady, neočekávaných nebezpečí a úskalí, nespolehlivých přátel a v neposlední řadě i smutku a úzkosti způsobené opačným pohlavím.  Je to číslo svým charakterem podobné výstražné značce Stop! Dej pozor! Dál je už jenom tenký led. Platí pro každou oblast osobního života i kariéry!

Sečtením obou čísel, tj., 2+9 dostaneme další složené číslo, č. 11, které je vším možným, jenom ne přívětivým, neřku-li harmonizujícím. Naopak, jedenáctka v sobě nese vibrace sevření, ostatně také se jí říká Umlčený lev či Zaťatá pěst. Oba tyto pracovní názvy dokonale ilustrují její charakter. Život pod jejím vlivem je samá skrytá zkouška a bohužel symbolizuje také zradu ostatních.  Dvě jedničky za sebou mohou působit jako meč: buď rozetnout okovy, nebo utít hlavu. Reprezentují dva jedince stejného nebo opačného pohlaví, či dvě protikladné situace. V obou případech chybí ovšem soulad zájmů. Obě jedničky se snaží rozdělit protékající energie, roztrhnout je od sebe. Navíc je zde skrytý vliv boje, do něhož zasahuje třetí síla. Tou může být osoba nebo okolnost, myšlenka, snaha, zkrátka něco, co působí zvnějšku dovnitř jako páčidlo.

Pokračujeme-li v pitvání čísla dále, dostaneme součtem 2+9+7 (sedmý měsíc) složené číslo 18, která nám na této pozici ukazuje na vnitřní karmu (osud) oné události. Něco, co zůstalo skryto. A máme tady do třetice (!) další velmi neblahé číslo, neboť18 značí duchovně-materiální konflikt. Souběh takto nepříznivých čísel v jednom datu je opravdu na pováženou a jde z něj děs o to víc, že určuje formální i lidský akt spojení dvou lidí. Osmnáctka symbolizuje materiální stránku života, tedy hrubší vibrace, které se s duchovní povahou vyšších vibrací perou ze všech sil o vítěznou metu. Pod „její pravomoc“ spadají až příliš často lidé nebo události, úkony, činy spojené s trpkými spory v rodině, s válkami, zvraty a převraty či revolucí.

Příšerně namáhavé a obtížné číslo, které, jak učí numerologie, si zrozenci (pokud se narodili 18. v kterémkoliv měsíci) volí na vyšší úrovni svého vědomí za kanál zrození jako nejtěžší zkoušku duše. Třebaže my tady 18 neřešíme z pohledu data narození, její vliv je nepopiratelný, energie se neztrácí. Je stále přítomna a působí. Kromě toho 18 symbolizuje skryté stíny duše!  Jejím negativním vibracím lze čelit a zmírnit jejich vliv na život jenom duchovními prostředky. To znamená neúnavě čelit zradě a nenávisti láskou, štědrostí a odpuštěním, oplácením zlého dobrým, přívětivostí za krutost, čestností za nečestnost, poctou za zostuzení. Říká se tomu také nastavit po políčku druhou tvář.  Nepřipadá vám charakter č. 18 něčím povědomý?!

Mně ano. Diana čelila svému bezesporu těžkému údělu či osudu právě takovými prostředky. Její srdce odmítli v paláci, tak je otevřela prostým lidem všude na světě a všude na světě jí lidé opláceli stejnou mincí: milovali ji. Dostávala od nich to, co doma neměla a po čem, jako každá živá bytost, prahla. V tom byla její těžká mise v tomto pozemském světě úlevná, měla smysl a naplňovala – jak pevně věřím – její poraněnou duši i srdce. Hojivou náplast na zraněné srdce později našla u jiného muže a následoval rozvod s Charlesem, který beztak visel ve vzduchu dlouho před tím.

Zbývá podívat se na celé datum: 2+9+7+ 1(1981=19=10=1) dostaneme složené číslo 19, které je čistou energií Slunce. Jde to číslo vítězné, nazývané také Nebeský princ. Vnáší světlo i do temných koutů, aby je osvobodilo od temnoty. Ačkoliv Diana zaplatila životem, její památka zůstane pro milióny lidí na světě navždy Sluncem, jež pozháší a hřeje. Její vyzařování, osobní charisma, její vibrace naopak někteří lidé nemohli unést.

Princezna Diana se narodila 1. 7. 1961.

Citlivý, empatický Rak se šancí dosáhnout majestátních úspěchů. Což se i naplnilo, princezniny aktivity dosahovaly výšin mágovy hvězdy. Avšak za cenu obětování štěstí v soukromém životě. Miloval ji celý svět, jen jediný člověk ne: její manžel. Ve hře se ocitá kumulace osmiček. Jednu tvoří den a měsíc narození prostým součtem obou čísel  1+ 7. Součet čísel v letopočtu dává složenou 17, která naznačuje nesmrtelný odkaz! Redukcí však vzniká další osmička. Součtem obou 8 dostaneme tak zvané osudové číslo, a to je číslo16, upozorňující na zvláštní osudovost. Starověcí Chaldejci jej znázorňovali jako věž zasaženou bleskem, z níž padá muž s korunou na hlavě. Šestnáctka nese nepříznivé vibrace nečekaných úrazů, pádů a zmařených osobních plánů. Nabádá člověka k obezřetnosti, ke snaze vše důkladně plánovat dopředu a ujišťovat se, že jakoukoliv možnost selhání vyloučí pečlivá pozornost věnovaná detailům…a velí přímo jako povinnost naslouchat intuici, vnitřnímu hlasu.

Diana a Charles se rozvedli 28. 8. 1986.         

Na první pohled tři osmičky v jednom jediném datu, napříč všemi zde uvedenými daty, je to úplná inflace osmiček.

Půjdeme na to stejně jako v předešlém příkladu a mrkneme se na složenou 28, co znamená.  Důvěřivou ovečku či beránka, matoucí protiklady na jedné straně, na druhé obrovské možnosti a schopnosti dosíci velikého úspěchu, jenže je v ní schované i nebezpečí vyplývající z přílišné důvěřivosti. Odpor nepřátel a konkurentů. Když ji zredukuji, dostanu desítku, z ní jedničku a přičtu měsíc (srpen) tedy č. 8, jsem na 9. V devítce je odvaha, akce, pronikání, naivita a zranitelnost. Devítka ukončuje etapy, vše staré odchází a nadchází nové. Za číslem devět se rozprostírá nový prostor. Je to nejvyšší duchovní číslo ze základní řady. Devítka vše povyšuje a povznáší do jiné úrovně. Celé datum napříč všemi čísly dává mistrovské číslo 33 a z něj 6, andělské číslo. Univerzálního přítele a spojence. Chtělo by se nyní křičet hurá, hurá, hurá, kdyby princezna dále žila. S rozvodem přišlo i její osvobození, úleva. Rýsovalo se, že by mohla žít přinejmenším takový život, jaký by se jí více líbil.

Jenomže osud zapracoval, ať už za onou neblahou událostí autonehody bylo skryto cokoliv. Dodnes okolnosti budí pochybnosti a navozují dojem, že Diana musela ze scény stůj co stůj. Tam, kde není pravda vyjevena, je prostor pro nejrůznější konspirační teorie otevřený dokořán.

Datum jejího úmrtí: 31. 8. 1997.

Cesta a nevyhnutelný osud, říkají čísla na první pohled. Jedenatřicítka je tvořena čísly s„třaskavou a výbušnou“ směsí –  3 a 1. Redukovaná dává 4 a následuje 8 (srpen), nerozlučná dvojice, známá jako čísla osudu. Jejich kombinace velmi silně ovlivňuje rodinnou karmu.

Když je sečteme, 4 plus 8, dostaneme č. 12, indikující oběť, obětování, opakované obětování plánům nebo intrikám ostatních. Toto číslo vyzývá k opatrnosti, nabádá být ve střehu v každé situaci, dávat si pozor na licoměrnost lidí, kteří ho využívají k dosažení vlastních cílů…

Princezna Diana zemřela fakticky jako oběť (čí, nebo čeho vlastně?), ale její duše „zemřela“ už ve chvíli, kdy poznala, že Charles ji nemiloval, nemiluje a milovat nebude. Vlastně už v době, kdy si ji namlouval, měl bokovku.

Co říci na závěr? Její duše na sebe vzala tento hořký úděl, jehož dosah a význam je opravdu nesmrtelný stejně jako podstata člověka – duše.  Diana byla světlonošem, andělem, jemuž, řečeno s Karlem Krylem, polámali křídla.

Ivana Inšana PÍHOVÁ


Odstávající uši

vloženo: 17. 03. 2014

Petra se na mě obrátila s prosbou o pomoc v době, kdy její pětiletá dcerka začala najednou protestovat, že nebude chodit do mateřské školy, ačkoliv s tím do té doby nebyl žádný problém. Maminka Petra začala propadat panice, protože jí samotné tato situace spustila její vlastní někdejší zážitky a emoce s tím spojené.

„Mám pocit, že dcerka prožívá něco, co jsem si zakusila kdysi jako dítě i já. Mám obavy, že ji ve školce šikanují. Tohle vědomí mě ničí.“

Jdeme do výchozí situace.

„ Dcerka ráno pláče, nechce se oblékat a jít to školky. Vyzvídám na ní, co se stalo. Říká, že holčičky jsou na ni ošklivé, zlé. Viděla jsem, jak při ochodu na ní ukazují palec dolů. Dva roky chodila do školky normálně, těšila se tam, a nyní nastala taková změna.“

Petra pláče a štká, téměř nemůže mluvit.

„Šla jsem za učitelkou, abych jí požádala o pomoc,“ pokračujeme za chvíli. „Slíbila, že to pořeší, jenomže když dceru další dny ráno vedl do školky manžel, dělo se totéž. Jak procházeli, děti na dcerku ukazovaly palcem dolů.“

Petra měla jako děcko hodně odstávající, veliké uši, téměř bez lalůčku. Od dětí vytrpěla mnoha posměchu. V tomto místě se její příběh skrze vlastní zkušenost napojuje na příběh dcery.

„Ať se moje mamka snažila sebevíc, nemohla mi pomoct, ve školce jsem trpěla, počurávala jsem se. Děti se mi posmívaly, ukazovaly na mě, na moje uši, nadávaly mi. Nechtěly se mnou kamarádit, cítila jsem se odstrčená. Proto jsem tam nechtěla chodit.“

Zoufalí rodiče nakonec udělali to nejlepší, co mohli. Než nastoupila Petra do základní školy, podstoupila transplantaci uší. Operace vyřešila vnější problém. Už se jí pak nikdo nesmál. Jenomže traumatické zážitky z dětské šikany zanechaly trvalé šrámy na její psychice.

Cítila odlišná a nepřijatá okolím.

„Je mi moc líto, že totéž se teď děje mojí holčičce.“

Za lítostí je schované ublížení. Protože se sama jako malé dítě cítila ublížená, přebírá nyní ublížené své dcerky tak intenzivně, jako by bylo její vlastní. Ztotožňuje se s ním, ačkoliv dcerčiny pocity nemusejí být totožné ani tak intenzivní.

Jak pokračujeme dál, vyjeví se potíže se sebepřijetím. Kdysi byla pro své okolí kvůli svým uším nepřijatelná. I když má uši dávno spravené, stále v ní přetrvá pocit vyloučení. Tento nechtěný cejch se propálil až k její podstatě: nepřijala sama sebe.

V další části terapie proteklo ještě mnoho slziček. Téma nepřijetí sama sebe se hodně často opakuje. Přimělo mě to k úvaze nad tím, jak moc stále odmítáme přijmout jinakost. Už v dětech to je, nepřijetí, zloba, odsouzení někoho pro to, že má jiné uši…a kolik vody musí asi ještě uplynout, než se tohle vnímání přenastaví na toleranci.